למכור מוצר או למכור חוויה

מה אנחנו מוכרים? מוצרים או חוויה?

הסתובבתי היום קצת באזור התעשייה הישן בראשון-לציון, אחרי שחזרתי מהעסק שלנו (אור ירוק מגנטים) ברחוב פרשקובסקי. הייתי צריך ללכת ברגל ותוך כדי ההליכה התבוננתי בכל השלטים שראיתי, רצו לי בראש מחשבות שונות בנוגע לשלטים. התבוננתי בשלטים של מוסכים, מזללות שווארמה וסביח, אולמות אירועים וותיקים, בתי קפה, משתלה גדולה ובכמה חנויות קטנות שתפסו את תשומת ליבי. עברו בי תהיות שונות בנוגע לכוונות המפרסמים, איך הם מנסים לגרום לי להיכנס? ואם כוח המשיכה של מסרים שיווקיים הוא כה חזק, מדוע אני לא נכנס לאף חנות בדרך?
לפתע הבחנתי בשלט ענק וצבעוני שתלוי גבוה, שלט של חנות ילדים. משהו בשלט, בניסוח שלו ובמרחב הגדול של החנות תחתיו, גרם לי להרגיש כאילו יש בפנים ממלכה של צעצועים, עולם מופלא של צבעים וחוויות. שלט פרסומת ברחוב ריגש אותי. באמת אני נשבע שאין לי עניין בקניית צעצועים, אבל קיבלתי את התחושה של "בא לי להיכנס", ואז חשבתי שאם הייתי ילד קטן בטוח הייתי מכריח את אימא שלי להיכנס לשם. מיד הסתכלתי לצד השני וראיתי חנות למוצרי כלבים שנקראת "מרכז קנית מוצרי כלבים" (או משהו בסגנון). אמרתי לעצמי, הנה גם זה שלט גדול, גם פה יש אין ספור מוצרים, אבל הם לא משדרים לא חוויה, הם נשארים ברמת המוצר. והחנות היא חנות, לא עולם חוויתי. מהר מאוד הרגשתי את כל ההתרגשות מתפוגגת. אני שוב על הקרקע. הדמיון השתתק וחזרנו למציאות: במקום עולמות קסומים- יש מרכזי קניות, במקום אוצרות- יש מוצרים.
למה לא יכולתם גם לרגש אותי ולמכור לי פנטזיה? יכולתם לקרוא לחנות "גן עדן לכלבים" למשל, וכבר הדמיון שלי היה מתחיל לרוץ מבלי שבכלל חשבתי (מה יש שם שהם קוראים לזה גן עדן? האם זה באמת כזה מדהים?), רק הציפייה והסקרנות היו גורמים לי להיכנס ולראות מה יש שם. הפיכת המוצר לחוויה זאת פעולה שמעוררת השראה, יכול להיות שבתוך החנות עצמה החוויה תהיה מאכזבת, אבל  לפחות זה גרם למישהו להיכנס אליה, זה גם הרבה!
כל המחשבות האלו עברו לי בראש תוך כדי פסיעה ברחוב, לא נעצרתי והתבוננתי, רק האטתי את קצב ההליכה. ואחרי שתי החנויות האלו שהציגו בפניי דיסוננס כה מובהק בין מכירת מוצר למכירת חוויה, הסתכלתי בהמשך הדרך בכל חנות שעברתי וקיוויתי לקבל עוד חוויות. קיבלתי חוויה מציור קיר ענק ומדהים על מועדון ברזילאי, קיבלתי חוויה מלשמוע שיר יפה של יובל דיין באיכות סאונד מעולה בוקע מבית קפה.
כשחזרתי הביתה עדכנתי את דף הבית באתר, לקחתי את האיור שהכנתי (שהיה רק בעמוד האודות) והעברתי אותו לעמוד הבית- ככה שאיך שתכנסו תקבלו את החוויה של מה זה לעבוד עם אור ירוק: מתאמצים שתצאו מרוצים זאת לא סתם סיסמא, אנחנו סופרים את המגנטים שאנחנו נותנים ללקוח, שלא יחסר מגנט אחד, מקפידים על איכות הדפסה ומפצים את הלקוחות במקרים של טעויות (שיכולות לקרות לעיתים רחוקות).

אני מאמין שניתן לייצר חוויה בכל עסק, בין אם זה בית קפה או בית דפוס. אולי זה לא משהו שאנחנו חושבים עליו באופן קבוע, כי ביום-יום אנחנו מתעסקים במוצר ובעסק עצמו, אבל זה חלק שכדאי לטפח.
וכמו שלא היינו רוצים להיכנס לעולם הצעצועים שנראה עצום מבחוץ ולגלות שבפנים יש חנות קטנה, כך גם החוויה שאנחנו מייצרים בעסק שלנו לא מספיק שהיא תהיה סיסמא שיווקית, היא צריכה להיות חוויה אמיתית.

 

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

כתיבת תגובה