על מה לחשוב כשמעצבים מגנט

איך להפוך עיצוב נוראי לעיצוב מקסים?

במאמר זה אדגים לכם איך מעיצוב המגנט הנוראי (והפיקטיבי) הזה:


יוצרים עיצוב למגנט כזה:

הקדמה: יופי ושימושיות
בניגוד לסברה שהיופי הוא בעיני המתבונן, יש הרבה מאוד דברים שמשותפים כמעט לכולנו באהבה ליופי ויזואלי.
רובנו מסכימים עם זה שסביון הוא מקום יפה יותר מאשר שכונת רמת אליהו בראשל"צ (מצטער מראש אם אתם גרים שם), ושבר רפאלי יפה יותר מסוזן בויל.
בעיצוב לעומת זאת, נראה שהגבולות מטושטשים יותר. מעבר לכך שבחירת עיצוב למוצר לא נקבעת רק ע"י היופי, אלא בעיקר ע"י התאמה פונקציונלית (עיצוב שמתאים לאינסטלטור, כנראה לא יתאים לבונה כינורות).

כדי להמחיש מהו עיצוב טוב לעומת עיצוב גרוע הכנתי עיצוב גרוע באופן קיצוני ל"מספרת כלבים חבלז" (שהמצאתי לצורך המאמר). השתמשתי בדוגמא קיצונית כדי להמחיש טוב יותר את הפרמטרים שמנחים את המעצב בעבודתו.
מפרמטר לפרמטר אתם תראו כיצד העיצוב הולך ומשתפר.

זהו העיצוב ההתחלתי, הגרוע:

צבעים (כמובן שאם לעסק יש לוגו וצבעים קבועים- זה לא רלוונטי עבורו) -
שימו לב שבעיצובים טובים, הצבעים נבחרים בקפידה, ויש ביניהם היררכיה.
ב"מספרת כלבים חבלז"- הצבעים מלאי רוויה (עוצמת הצבע גבוהה), אין ביניהם קשר או התאמה, ונראה שנבחרו ע"י החלטות שרירותיות.
כדי ליצור מערכות צבעים יפות, נעימות (כאלה שעובדות), נלמד מהמאסטרים הגדולים, שכבר חקרו בשבילנו את עולם הצבעים - הציירים 
שיטת עבודה שלעתים מנחה אותי בעיצוב היא התבוננות ביצירות אמנות או עיצובים שאני מעריך את יופיים, ודגימה של הצבעים מתוכם.
חשוב מאוד גם לשים לב ליחסים בין הצבעים (לדוגמא: מהי כמות האדום לעומת הכחול וכו').
לדוגמא: 
לקחתי את הציור של הצייר הצרפתי אינגר (מדמואזל קרולין ריבייה) שמופיע כאן:

דגמתי ממנו מספר צבעים:

ומתוכם בחרתי מספר צבעים מצומצם עוד יותר, וצבעתי את המגנט לפיהם.
זהו המגנט שהתחלנו איתו:

לאחר צביעה מחדש:

שימו לב: שיניתי את תמונת הרקע שהייתה בצבעים אחרים והוספתי כלב קטן שיתאים לצבעים שבחרתי. שימו לב גם לשימוש המוגבל שעשיתי באדום, בדומה לכמות האדום בציור של אינגר (לחיים, שפתיים). אדום הוא צבע חזק וכדי לא ליצור אווירה מאיימת מדי יש להשתמש בו בהקפדה.
- בעיצוב הישן, כדי ליצור קלות בקריאה היה צריך להוסיף אפקטים זולים על האותיות, כיוון שתמונת הרקע הכילה צבעים רבים ויצרה בעיה להניח עליה טקסט. החלפתי את הרקע לרקע אחיד, ובכך יצרתי ניגוד פשוט בינו לבין האותיות הלבנות. מעבר לכך, הצבעים הצועקים, שאין ביניהם קשר הוסרו, וטווח הצבעים הצטמצם.

אך עדיין יש הרבה בעיות! בואו נעבור לשלב הבא:
סידור מיקומים ומרחקים (שלב שלישי):

המעצב האמריקאי צ'ארלס איימס אמר שעיצוב הוא סידור של אלמנטים בדרך הטובה ביותר להשגת מטרה מסוימת.
אחת המטרות שלנו היא עיצוב קריא, שבו סדר הקריאה הוא ברור, אנחנו מעוניינים להנחות את הצופה, מה עליו לקרוא קודם: כותרת, סיסמא, טלפון וכו'…
לכן, יש ליצור היררכיה בין חלקי המידע, הדבר הראשון שבחרתי שיקפוץ לעין הוא הדימוי (הכלב), והכותרת (מספרת כלבים חבלז). כיוון שכל האותיות היו גדולות במידה שווה, הייתי צריך להקטין וליצור הבדלים.
מטרה נוספת היא שהעיצוב יהיה נעים לעין, ולשם כך- נתתי הרבה "אוויר לנשימה" (הרבה מרחבים ריקים), שבהם העין יכולה לשוט ולהבחין בקלות גדולה יותר בין החלקים השונים, לפני כן הכל היה נראה כמו גוש אחד של טקסט.
לכותרת עשיתי יישור אמצעי- כדי להבדיל אותה מהטקסט, שלו עשיתי יישור לימין, כנהוג בעברית, ושמתי אותו בצד ימין, מה שנותן הרגשה נעימה יותר לקריאה.
את הכלב לקחתי לצד השני, הגדלתי אותו (על חשבון האותיות שהוקטנו), וסובבתי אותו, כך שהמבט שלו יופנה כלפיי הטקסט, הכלב מכוון את הצופה לקרוא את הטקסט.

צמצום, צמצום, צמצום (שלב אחרון)
בשלב זה ניקח את כל מה שעשינו ונזרוק לזבל, לאשפה, לחירייה (נשאיר את הדברים החשובים ביותר ונעלים את המיותרים).
מגנט הוא לא עלון פרסום, שבו מפורטים כל שירותיו של העסק. הוא לא נועד למכור מבצע זמני באופן מידיי, פרסום על מגנטים היא שיטת פרסום שנועדה להחדיר את שמו של העסק אל מודעות הצרכן. אחד היתרונות הגדולים של מגנט הוא שהוא נשמר להרבה זמן, שלא כמו כרטיס ביקור או עלון שנזרקים לפח במהירות, המגנט נשאר על המקרר. ולכן, הצורך העיקרי הוא להזכיר את שם העסק ומהותו.
מספרת הכלבים חבלז אמנם מוכרים גם מזון וחומרי הדברה, אבל זה לא מה שימשוך אליהם לקוחות לעסק, זהו תחום משני. הלב של העסק הוא תספורות הכלבים, וזה מה שלקוח צריך לזכור. אחרי שהוא כבר יגיע וישתמש בשירותי המספרה, יהיה יותר נוח להציע לו מזון וחומרי הדברה (על הדרך).
שירות מהנשמה? פינוק מושלם? אנחנו לא מאמינים לססמאות האלה, שחוזרות על עצמם בפרסומים שונים, עלינו ליצור אמירה ייחודית. משפט פשוט שיאפיין את העסק. לפי המשפט "מספרה לכלבים מפונקים", מובן שהכלבים יקבלו טיפול מפנק (קרדיט למספרת הכלבים "ליידי דוג" על המשפט).

- הצמצום מתבטא גם בכמות הגופנים, כדי ליצור עיצוב אחיד, נעים, שמדבר בשפה אחת, רצוי להימנע משימוש בגופנים רבים (less is more), מומלץ לקחת גופן בעל מספר משקלים, כדי ליצור את ההבדלים הקטנים הדרושים.

- אין צורך למלא כל חלק במגנט, ליהפך, החלל שנוצר נותן למעט המידע שקיים את הכבוד הראוי לו, ומשפר את קלות הקריאה. בשנייה אחת של התבוננות, מקבל הקורא את כל המידע שהוא זקוק לו.

- לא צריך להינעל על הצבעים שבחרנו, הם היו שלב בדרך. בשלב הסופי בחרתי את הצבעים בהתאם לדימוי, כשהכחול והחום הם המוטיבים שנשארו מהציור של אינגר.

אחרי הניקיונות:

לאחר שימוש בצבעים שדגמתי בהתחלה וקצת השראה מהציור:

זה הכל. מקווה שנהניתם.
התהליך הרגיל הוא תהליך של קבלת החלטות עיצוביות מראש, ולא תהליך של עשיית עיצוב גרוע ומקצה שיפורים. אבל אני מקווה שמתוך התהליך הזה תזכרו כמה עצות שימושיות שיועילו לכם בעיצוב הכרטיס שלכם, או של לקוחותיכם.

מעוניינים שאעצב את המגנט שלכם?
יש לכם עיצוב קיים ואתם רוצים להדפיס מגנטים?
חייגו:
03-9655705
052-2891337

ראם.

Bookmark the permalink.

One Response to על מה לחשוב כשמעצבים מגנט

  1. Pingback: איך לעצב מגנט | בלוג האיור והעיצוב של ראם שפירא

כתיבת תגובה